SUNGGUH UNIK, Inilah Sempadan Negara Paling Unik di Dunia.. 99% orang tidak pernah lihat!!


Pernah anda kunjungi sempadan negara yang paling dekat dengan anda? Apa rupa bentuk perbatasan negara tu? Memang sangat unik lar..

Sedikit info tentang sempadan negara. Perbatasan negara, atau pun dikenali sebagai sempadan adalah sempadan geografi entiti politik atau bidang kuasa hukum, seperti pemerintah, negara berdaulat, negara persekutuan, dan entiti subnasional yang lain. Sempadan diwujudkan melalui perjanjian antara entiti politik atau sosial yang mengawal kawasan tersebut; penciptaan perjanjian ini dipanggil batas sempadan.

Sesetengah sempadan-seperti sempadan pentadbiran dalaman negeri, atau sempadan antara negeri dalam Kawasan Schengen-sering dibuka dan tidak dapat ditanggung sepenuhnya. Sempadan lain adalah sebahagian atau dikawal sepenuhnya, dan boleh diselaraskan secara sah hanya di pusat pemeriksaan sempadan yang ditetapkan dan zon sempadan dapat dikendalikan. Sempadan boleh memupuk penubuhan zon penampan. Perbezaan juga telah ditubuhkan dalam beasiswa akademik antara sempadan dan sempadan, yang terakhir menandakan keadaan fikiran dan bukan batas negara. Pada masa lalu, banyak sempadan tidak jelas digariskan, sebaliknya sering terdapat kawasan yang sering ditangkap dan diperjuangkan oleh kedua belah pihak, kadang-kadang dipanggil marchlands.

Apa-apa pun, kita boleh lihat sempadan negara dengan jelas sekarang. Mari sama-sama tonton video di bawah.


Sumber : Dharian

BERITA LENGKAP DI HALAMAN BERIKUTNYA

Artikel Terkait

SUNGGUH UNIK, Inilah Sempadan Negara Paling Unik di Dunia.. 99% orang tidak pernah lihat!!
4/ 5
Oleh